Mócsy Imre, a jezsuita „szent huligán”

Egy tizenhat éves falusi fiú Mohácsra érkezett, hogy titkos bérmaapját szokás szerint meglátogassa. Aznap – valamikor a hetvenes évek elején, a puha diktatúra idejében – azonban két órát kellett várnia rá, mert éppen egy nagyhangú ember volt nála, hahotázásuk kihallatszott a folyosóra. Amikor végre bejutott a szobába, egy kedves, fehér hajú embernek mutatkozott be, aki így szólította meg: „Biztos nem hallottál a jezsuitákról. Most a romlottabbak közül találkoztál velem, aki több évet ültem börtönben. Eljöttem egy rabtársamhoz, aki itt lakik a szomszéd utcában, és a fiatal káplán urat meglátogatom, ha éppen itt nincs a békepap plébános.”

 

A fiatalember később úgy fogalmazott, hogy az egész szöveg „tohuvabohu” volt a számára. Később megtudta, hogy a fehér hajú Mócsy Imre egyike volt azoknak a kis fogaskerekeknek, akik a történelem gépezetébe szorultak, de mégsem törtek bele a szerkezetbe. A piarista gimnáziumi fiú, miután jobban megismerkedett a páterrel, megkérte, hogy tartson néhányuknak egy zug-lelkigyakorlatot, ami számára életre szóló élménynek bizonyult. Így kezdődött el Mócsy Imre hatására a későbbi Magyar Érdemrend lovagkeresztes Illés Albert jezsuita pályafutása. De nem csak az övé. 

A rejtélyes bemutatkozó szavakhoz a páter később egy teljes történelmi freskót festett a képzeletbeli falra, hiszen kérdések bőven adódtak a fiatalok részéről, akik születésük óta egy olyan szocialista diktatúrában éltek, amely megvonta a szerzetesrendek működésének engedélyét, a szerzeteseknek nem engedte, hogy papként működjenek, nyilvánosan nem is misézhettek. Sokukat üldözte, meghurcolta és bebörtönözte a parancsuralmi rendszer. A kommunista egyházüldözés célkeresztjében a jezsuiták előkelő helyet foglaltak el, sokukat a letöltött börtönbüntetés után még internálták is, mert nem tartották elégségesnek a büntetésüket. 

A jezsuita rend sosem törődött bele abba, hogy Isten tervezzen, de az állam végezzen. Különböző túlélési stratégiákat vetettek be a szétszóratás éveiben: egy alternatív létállapotot teremtettek maguknak, és ezzel megkérdőjelezték azt a marxi állítást, hogy az ember létfeltételei meghatározzák az öntudatot, vagyis, ha megélhetését, társadalmi szerepét elveszik valakitől, okvetlenül megváltozik a magáról vallott képe és meggyőződése is. „Egy kollégium vagyunk, csak a szobák kicsit távol vannak” – fogalmazta meg egyikük. 

Kalocsától Rómáig

Mócsy Imre karrierje ígéretesen indult, szokatlan utakon járva teljesedett be. 1907-ben született egy kalocsai, kilencgyermekes polgári családba, a kalocsai jezsuitáknál érettségizett, és rögtön belépett a rendbe. Rendtársai szerint olyan volt, mint egy kajla medvebocs, tele vitalitással és játékos kedvvel, minden feladatba óriási vehemenciával vetette bele magát. Például egyszer éjjel-nappal írt egy „kimerítő” könyvet a lustaságról, majd a végére érve két hétig egyfolytában aludt… A történelem humoránál maradt, amikor ez a „medvebocs” azt tapasztalta a noviciátusban, hogy sokkal inkább kedveli a lelki testvér, mint a lelki atya szerepet. Később ez a beállítódás volt segítségére abban, hogy magához tudja vonzani a kérgesebb lelkű munkások figyelmét is. A fiatalember Innsbruckban teológiából doktorált, később a szegedi teológiai főiskola tanára volt, közben a római Gergely Egyetemen bölcsészdoktori diplomát is szerzett. 

1944-ben meghívták ide tanítani, és megszerezte a szentírás-tudományok doktora címet is. Tartományfőnöke visszahívta Magyarországra, Szegeden biblikus tanárként oktatott. 

Azonban itthon súlyos viharfelhők gyülekeztek a háborúból éppen csak szabadult ország feje felett. 1948 végére az egyház és az állam konfliktusa elmérgesedett: az egyház nem bizonyult olyan könnyen felmorzsolhatónak, mint a pártok. A kulisszák mögött a vezetők mindent elkövettek, hogy Magyarország vezető egyházfőjét, Mindszenty Józsefet eltávolítsák az útból.

Az ÁVO közvetlenül az esztergomi érseki palota előtt felállított egy zöldséges pultnak álcázott megfigyelőállást, de a „bajuszos őstermelők” annyira ügyetlenül játszották a szerepüket, hogy az egész város tudta a valódi munkájuk mibenlétét. Ennek ellenére a propaganda beindult, a félelem tette a dolgát, és lehetett érezni, hogy a hercegprímás letartóztatása a küszöbön áll. 

Mócsy Imre volt az, akit ebben a robbanásra kész helyzetben szóvivőként Rómába küldtek. Vitte az állam és az egyház üzenetét is, és óriási személyes kockázatot vállalt az ügy érdekében, amellyel azonosulni tudott. A helyzet sajátosan alakult, mivel a friss államnak még nem volt kapcsolata a Szentszékkel, szükség volt egy nyelvet jól beszélő küldöttre, aki tolmácsolja az állam javaslatát arra, hogy a pápa hívja római szolgálatra Mindszentyt. Ez a taktika a bevett „inkább kiebrudalni, mint tárgyalni” elv része volt. Mócsy Imre azért is vállalta a legális feladatot, mert állami útlevéllel utazva az egyház kérését is közvetítette, amely némileg egybecsengett az állami elképzeléssel: az egyházi vezető megvédését kérték a pápától, és tájékoztatták a Szentszéket a magyarországi állapotokról.  A küldetés nem járt sikerrel, mert mire Mócsy átadta az üzenetet, a hercegprímást karácsony harmadnapján letartóztatták

Fogságban is szabad lélekkel

Mócsy Imre tudta, hogy mi történt, és mennyire veszélyessé vált az ő helyzete is, mégis hazajött, és szűk egyházi körben megosztotta a pápa üzenetét, aki arra kérte az egyházi vezetőket, hogy álljanak ki Mindszenty mellett. A püspöki kar 1949 januárjában tanácskozott a vatikáni hírekről. Mócsy Imre minden megszólalásában azt erősítette, hogy ne vállaljanak részt a politikában, hanem maradjanak meg egyházi feladataiknál.

Ennek ellenére egy órával a tanácskozás után letartóztatták, majd háromnapos vallatás után elengedték, de csak azért, hogy még aznap este újra elfogják. Ítélet nélkül került a Buda-Déli, majd a kistarcsai internálótáborba. Kilenc évet töltött – egy megszakítással – fogságban, és soha többet nem gyakorolhatta papi hivatását. Vagyis hivatalosan nem. 

Az internálás alatt volt ő építkezésen vízhordó, szőnyegszövő, de ha kicsit felemeljük a mintát, megtaláljuk alatta a szövevényes valóságot: a páter fogsága alatt paptársaival együtt mindig gondoskodott a fogvatartottak lelki gondozásáról, misézett, gyóntatott, és ő volt az, aki megszervezte, hogy a táborban rekedt kispapok folytathassák a teológiai tanulmányaikat. 

Még a Buda-Déli Táborban egy különös főiskola alakult. Amikor ugyanis Hamvas püspök látogatást tett a helyszínen, engedélyt kapott arra is, hogy Mócsy Imrével beszéljen. A beszélgetés után a püspök a táborparancsnoktól tanulmányi engedélyt kért a táborban élő kispapok számára, és breviáriumokat, Szentírást. 

A parancsnok azt felelte: „Ha Hamvas püspök úr tanúsítja, hogy a könyvekben nincs semmi demokráciaellenes, akkor hozzájárulok.” 

Öt fiatal folytathatta így tovább a megkezdett képzését, a szobarend és a létszámellenőrzés után „breviztek”, úrfelmutatás előtt pedig parancsszóra a latrinára vonultak, ha az volt az utasítás; a demokráciával meg vigyáztak… Mócsy mindenkiben tartotta a lelket, tudott bridzsezni és derűt varázsolni minden helyzetben. 

Ünnepségeket rendezett: Szent Ignác ünnepnapján mindenki annyi cigarettát kapott, ahány éves tag volt a jezsuita rendben. Imre páter vizsgáztatott is, és az eredményeket cigarettapapíron osztotta ki. Ezeket a „vizsgalapokat” később a teológiai főiskolák elöljárói beillesztették az eredmények közé. Az évi lelkigyakorlatokat elvégezték, a napi egyórás elmélkedés sem maradt el. Mócsy egyházi ünnepekkor saját készítésű ajándéktárgyakkal lepte meg fogvatartóit. 1953-ban a tábort felszámolták, azonban Mócsyt további hat év börtönre ítélték.

A magyar oroszlán

A Markó utcai börtönben, Vácott, a Kozma utcában is ült, ám nem karba tett kézzel. Gőzmángorlóval dolgozott, szárított, majd egy újítást adott be pelenkamángorlás ügyben, amit el is fogadtak. 1954 végén váratlanul szabadon engedték, és a MÁV-nál lett munkás, fűtő és osztószertári anyagmozgató. Nem volt egyedül ezzel: a jezsuita atyák mindenféle munkaterületeken megfordultak akkoriban, még kísérletiegér-gondozó is akadt közöttük. 

A helyzet rendkívül érdekesen alakult: azok a papok, akiket megfosztottak a nyájuktól, a világi munkahelyeiken egyenesen a pásztori hivatásuk legizgalmasabb terepén találták magukat. A munkások sokat kérdezték az atyákat, kíváncsian vagy gúnyosan, ám a vége többnyire az lett, hogy a hitélet fellendült a munkaterületeken.

Kelényi Tibor atya például kertész volt a Széher úti kórházban, és a gyümölcsös egyik rejtett sarkában, a kitiltott Mária-szobor tövében illegális spirituális központot tartott fenn. A jezsuiták kóbor papként is kialakították az Ige hirdetésének színtereit, és megtalálták az egymáshoz vezető utakat. 

Mócsy Imre 1965-ben még egyszer börtönbe került négy évre „folytatólagos klerikális izgatás” vádjával. A börtön cipészetében dolgozott. Jó munkájáért és szíjgyártói újításáért büntetése negyedét elengedték. Végül a MÁV-ból fizikai dolgozóként ment nyugdíjba 1970-ben. A vasutasok úgy emlékeznek rá, mint akinél mindig volt zsinór, sebtapasz, csavarhúzó, még egy zsömle, colstok, papírlap… Bárki indított el egy párbeszédet, ő valamivel mindig tudott kapcsolódni hozzá. „Il leone ungherese” – így becézték az erős testalkatú és óriási kócos hajzattal rendelkező férfit a római rendtársai. 

„A magyar oroszlánt” leleményes tréfái, hangos jókedve, humora, kártyatudása mindenki számára megközelíthetővé tette, ám aki a közelébe jutott, az hihetetlen tudásába is bepillantást nyerhetett. 1980-ban halt meg, 72 évesen, hosszan viselt betegség után. A jezsuitáknak csak kilenc évvel később, 1989-től engedélyezték újra a legális működést Magyarországon.

 

Forrás és fotó: kepmas.hu

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 19050333-1-41

(Bejárat a Piarista Gimnázium felől - Piarista utca 1., 5. emelet)

e-mail küldés

irodavezető: Knáb Judit CJ

titkár: Stomfai Zsófia

telefon: +36 20 423 8235

ügyeleti idő:
  hétfő: 9-13
  kedd: 12-16
  szerda: 12-16
  csütörtök: 9-13
  péntek: 9-13

kommunikációs munkatárs: Mészáros Anett

könyvelő: Sándor Krisztina

További munkatársak:

Goreczky Tamás – projekt koordinátor
Formanek Tamás – szociális intézményi tanácsadó
Dobszay Benedek OFM - EM szakmai vezető
dr. Kele Mária – EM projekt koordinátor
Stomfai Zsófia – EM képzési koordinátor
Pallaginé Cseri Sára – EM asszisztens
Füle Gábor – zarándoktábor projektvezető
Gáll Zsófia –  zarándoktábor szakmai vezető
Rezsabekné Ördög Szilvia – zarándoktábor asszisztens
Matolcsy János – tanácsadó

 

Az MSZKI tevékenységeinek támogatására adományozott pénzbeli segítséget hálás köszönettel fogadjuk.

Az adományt az MSZKI 10700598-71004781-51100005 számú, CIB Bank Zrt. pénzintézetnél vezetett számlájára tudják utalni. (SWIFT: CIBHHUHB , IBAN: HU72 1070 0598 7100 4781 5110 0005)

A közlemény rovatban kérjük, tüntesse fel, hogy az MSZKI mely tevékenységét szeretné támogatni. (MSZKI munkája, Emberi Méltóság Stratégia, Zarándoktábor, Történeti kutatás, Szociális ellátás koordinációja)

Tájékoztatjuk, hogy az MSZKI nem minősül közhasznú szervezetnek, és az adományról belső egyházjogi személyként tudunk igazolást kiállítani.

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciái:

 

Magyarországi Rendfőnöknők Konferenciája (MRK)

elnöke: dr. Németh Emma SSS

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18064890-1-41

 

Férfi Szerzeteselöljárók Konferenciája (FSZK)

elnöke: Zsódi Viktor SP

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18849192-1-41