Beszéljük meg közös ügyeinket!

Beszéljük meg közös ügyeinket! – címmel, találkozóra gyűltek össze az ország minden tájáról a szerzetesi fenntartású szociális intézmények vezető. A szerzetesi iroda adott helyet a találkozónak Budapesten március 6-án, amikor is a résztvevők az intézményekben jelentkező nehézségekről beszélgettek.

 

A találkozó közös imádsággal kezdődött, amit a Ferences Szegénygondozó Nővérek, Betánia Idősek Otthonából, Szécsényből érkező Hajós M. Ágnes nővér vezetett, a 62. zsoltár sorainak segítségével.

A résztvevőket Formanek Tamás, az iroda szociális intézményi tanácsadója, a találkozó szervezője köszöntötte. Megköszönte a sok megküldött kérdés és a találkozó előkészítésébe bekapcsolódó résztvevők aktivitását. Látszik – mondta, hogy mennyi gyakorlati kérdés merül fel munkánk során és most együtt keressük a válaszokat.

Az első témát Szögeczki József, a Szociális Missziótársulat által fenntartott Szikszón működő Bethánia Szeretetotthonának intézményvezetője vezette fel a korábban megjelent „Egész évben karácsony lelkületével” című cikkében felvetett kérdéssel kapcsolatban. (https://szerzetesek.hu/hirtegla/egesz-evben-karacsony-lelkuletevel)

Intézményeink társadalmi szerepvállalása kapcsán megfontolandó tendencia, hogy a személyi térítési díj megállapítása során, egyre gyakrabban találkozunk azzal, hogy egyes személyek, családok számára a díj megfizetése jelentős terhet jelent. Érdemes azonban átgondolnunk, hogy miként definiáljuk szerepvállalásunkat. Szolgálatot látunk el vagy szolgáltatást működtetünk. A lakókkal és hozzátartozóikkal fenntartott intézményes segítő kapcsolatra milyen hatást gyakorol a térítési díjak relatíve magas szintje? Az ellátás folyamatában milyen pszicho-szociális következményei vannak a gazdálkodási kényszerek érvényesítésének? Az együttműködés és partnerség kapcsolatát milyen tényezők mentén lehet fenntartani? Milyen emberi méltósággal kapcsolatos megfontolásaink vannak egyéni, családi, intézményi, társadalmi szinten? Ezzel kapcsolatban került szóba Az emberi méltóság védelmének axiómája című kiadvány, mennyire fontos a téma keresztény, katolikus megközelítése.

Ebéd után Knáb Judit CJ nővér, az iroda vezetője üdvözölte a jelenlévőket és elmondta, hogy mennyire fontos az együttműködés a szociális területen dolgozó szakemberek között. 

A program Szili Attila Magyarok Nagyasszonya Ferences Rendtartomány gazdasági vezetője részvételével a digitális átállás gyakorlati kérdéseit elemezve folytatódott. Az új, digitális feladatok listája, ki meddig jutott a cégkapu, hivatalikapu, ügyfélkapu+ vagy DÁP kérdésében. Fontos kérdés az ügyintézéshez szükséges kompetenciák és jogosultságok meghatározása.

A találkozón nem mindenki tudott személyesen részt venni, de volt lehetőség online bekapcsolódni. Az egyik ilyen módon bekapcsolódó résztvevő, Ziegler Henrietta az Alexiánus Testvérek Szent Erzsébet Otthonának vezetője Győrújbarátiból írt levelét idézzük:

„Köszönöm a segítséget, hogy online tudtam csatlakozni az intézményvezetői találkozóhoz. Az első témát Szögeczki József intézményvezető vezette fel, amely több szempontból is aktuális és évről évre egyre érzékenyebben érinti intézményeinket.  A témafelvetést követően kibontakozó, rendkívül érdekes hozzászólások is megerősítették, hogy valamennyi intézmény szembesül azzal a fokozódó kihívással, hogy az idősek otthonai egyre inkább ápolási osztályokká alakulnak, és mindannyian érezzük az egészségügyi ellátórendszer irányából érkező nyomást.

Teljes mértékben egyetértek Csomó Tamás megfogalmazásával, hogy az idősek otthona elsősorban azon idősek számára biztosít otthont, akik még képesek egymással interakcióba lépni, és nem kifejezetten palliatív ellátást nyújtó intézményként kell működnie. Természetesen figyelembe kell venni, hogy az idősotthonok ellátottjai életük utolsó szakaszában gyakran igényelnek palliatív ellátást, azonban, ha az intézményi működés ebbe az irányba tolódik el, az alapvető kérdéseket vet fel. A hospice és palliatív ellátás speciális szakmai felkészültséget és humánerőforrást igényel, amely meghaladja a jelenlegi szakmai személyzet kompetenciáit. Ennek megfelelően elengedhetetlenné válna a célzottan erre a feladatra képzett, szakmai team alkalmazása.

Beszéltünk a súlyos demens személyek gondnokság alá helyezésének kérdéséről, úgy tapasztaltam, hogy megoszlik az intézményvezetők által alkalmazott gyakorlat, számomra az a kérdés mikor van az a pont, amikor ebben nekünk, intézményvezetőként fel kell lépnünk.

Sokunk számára új információként szolgált a Fogyatékosságügyi Államtitkárság megalakulása, valamint az a tény, hogy mostantól az idős és demens személyek is hozzájuk tartozik. 

A megbeszélés második felében a GDPR szabályozással kapcsolatos egyeztetésünk megerősítette bennem azt az érzést, hogy ez egy olyan terület, amelyet folyamatosan napirenden kell tartanunk, hiszen mindig felmerülhetnek újabb kérdések. Az azonban egyértelmű, hogy még jelentős feladat áll előttünk annak érdekében, hogy minden munkatársunk megfelelően kezelje az érzékeny adatokat és maradéktalanul megfeleljünk az előírásoknak.”

A találkozón folyó heves és szerteágazó megbeszélésnek az idő múlása vetett véget. Még hosszú út állt a résztvevők előtt hazáig. Mindenki azzal búcsúzott, hogy nagyon hasznos volt a találkozó és folytatjuk a közös munkát.

 

Írta és fotózta: Formanek Tamás/MSZKI

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 19050333-1-41

(Bejárat a Piarista Gimnázium felől - Piarista utca 1., 5. emelet)

e-mail küldés

irodavezető: Knáb Judit CJ

titkár: Stomfai Zsófia

telefon: +36 20 423 8235

ügyeleti idő:
  hétfő: 9-13
  kedd: 12-16
  szerda: 12-16
  csütörtök: 9-13
  péntek: 9-13

kommunikációs munkatárs: Mészáros Anett

könyvelő: Sándor Krisztina

További munkatársak:

Goreczky Tamás – projekt koordinátor
Formanek Tamás – szociális intézményi tanácsadó
Dánielné Zelei Emesét – irodai adminisztrátor
Dobszay Benedek OFM - EM szakmai vezető
dr. Kele Mária – EM projekt koordinátor
Stomfai Zsófia – EM képzési koordinátor
Pallaginé Cseri Sára – EM asszisztens
Füle Gábor – zarándoktábor projektvezető
Gáll Zsófia –  zarándoktábor szakmai vezető
Rezsabekné Ördög Szilvia – zarándoktábor asszisztens
Matolcsy János – tanácsadó

 

Az MSZKI tevékenységeinek támogatására adományozott pénzbeli segítséget hálás köszönettel fogadjuk.

Az adományt az MSZKI 10700598-71004781-51100005 számú, CIB Bank Zrt. pénzintézetnél vezetett számlájára tudják utalni. (SWIFT: CIBHHUHB , IBAN: HU72 1070 0598 7100 4781 5110 0005)

A közlemény rovatban kérjük, tüntesse fel, hogy az MSZKI mely tevékenységét szeretné támogatni. (MSZKI munkája, Emberi Méltóság Stratégia, Zarándoktábor, Történeti kutatás, Szociális ellátás koordinációja)

Tájékoztatjuk, hogy az MSZKI nem minősül közhasznú szervezetnek, és az adományról belső egyházjogi személyként tudunk igazolást kiállítani.

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciái:

 

Magyarországi Rendfőnöknők Konferenciája (MRK)

elnöke: dr. Németh Emma SSS

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18064890-1-41

 

Férfi Szerzeteselöljárók Konferenciája (FSZK)

elnöke: Zsódi Viktor SP

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18849192-1-41