Pasolini atya második nagyböjti elmélkedése

Róma
Március 28-án, pénteken délelőtt a VI. Pál teremben Roberto Pasolini kapucinus atya, a Pápai Ház szónoka megtartotta második nagyböjti elmélkedését, amelynek középpontjában ez alkalommal „a szabadság a Lélekben” témája állt. Krisztus korlátlanul szabad, mert soha nem követel semmit senkitől, igazsággal és szeretettel üdvözíti a világot. Az elmélkedés elején Pasolini atya örömét fejezte ki, hogy Ferenc pápa visszatért a Szent Márta-házba, a Gemelli-kórházban való hosszú tartózkodása után.

 

„Ma a Szentatyának szóló üdvözletünk szinte eljuthat hozzá, mert itt van, közel van hozzánk, még ha fizikailag nem is lehet velünk. De mindannyian nagyon örülünk a hazatérésének” – ezekkel a szavakkal kezdte Roberto Pasolini kapucinus atya pénteken délelőtt a VI. Pál teremben a négy, mindenki számára nyitott nagyböjti elmélkedése közül a másodikat. A Húsvét ünnepéhez elvezető, a nagyhetet megelőző péntekig tartó elmélkedéssorozat témája: ”Krisztusban lehorgonyozva. Az új élet reményében gyökerezve és megalapozódva”.

Krisztus mentes a mindenhatóság kísértésétől

A március 21-i első elmélkedés után, amelynek középpontjában a Pápai Ház szónoka az „elfogadás megtanulására” buzdított és amelyet „Jézus keresztsége” eseményén keresztül világított meg, ez alkalommal a „Máshová menni - Szabadság a Lélekben” című témára tért ki, felvázolva Jézus nyilvános működésének néhány epizódját, amelyekben megnyilvánul korlátlan szabadsága és annak a módja, ahogyan elhozza az üdvösséget a világ számára. Küldetéséhez hűen Krisztus mentes a mindenhatóság kísértésétől, és az ima által felfedi annak a kockázatnak a lehetőségét, hogy a hiteles szolgálat összevegyül a személyes elismerés keresésével.

Ne bízzunk azonnal

Pasolini atya Isten Fiának a következő három tanítására mutatott rá: ne bízz azonnal, tudj csalódni, és ne követelj. Az első tanítás magyarázatához a Pápai Ház szónoka János evangéliumának arra a szakaszára hivatkozott (2,23-25), amely azt beszéli el, hogy Jézus, bár Jeruzsálemben sokan hittek benne, nem bízott bennük, mert „tudta ő, mi lakik az emberben”. Az ilyen távolságtartó reakció zavarba ejtő korunkban is, amelyet áthat az individualizmus és a féktelen versengés uralma, amikor a folyamatos elismerés igénye a kedvelések, „lájkok” szüntelen keresésére ösztönöz.

A törékeny emberi szív

Krisztus azonban távol marad ezektől a gyors és felületes elismerésektől, mert tudja, hogy az ember szíve, bár a lélek és Isten hangjának lakhelye, mégis rendkívül törékeny, manipulálható, imbolygó, aggódó. Jézus, a Mester tudatosabb és érettebb választ, olyan növekedést vár az embertől, amely nem egy mechanikus fejlődési folyamat, hanem a körülmények felmérésének képessége. A fontos dolgok időt, türelmet, elkötelezettséget és odaadást igényelnek – mutatott rá Pasolini atya, hangsúlyozva, hogy ami Jézusban hideg távolságtartásnak tűnik, az valójában bölcsesség és mélységes tisztelet önmagunk és mások iránt.

Csalódást okozni az elvárásokban

Krisztus második tanítása arra a képességre utal, hogy tudjuk, hogyan kell csalódást okozni az elvárásokban. E téma elemzéséhez Pasolini atya Máté evangelista egy szakaszából (15,23b-24) indult ki, amelyben egy kánaáni pogány asszony az Úrhoz kiált, hogy gyógyítsa meg a lányát. Ő azonban „szóra sem méltatta”, még egy szeretetteljes pillantást sem vetett rá. Jézus látszólagos érzéketlensége a szenvedéssel szemben abból fakad, hogy Krisztus nem fél attól, hogy mások szemében jelentéktelenné válik.

Jézus pedagógiai közönye

Amikor azután a pogány asszony kitartóan, makacsul és bátran közeledik az Úrhoz, anélkül, hogy bezárkózna önérzetébe és áldozatnak érezné magát, akkor Krisztus elismeri nagy hitét, amely képes remélni, hogy a dolgok jobbra fordulhatnak. Jézus látszólagos közönye tehát nem más, mint pedagógia, amely felszínre hozza az ember szívében lévő bizalmat, a jobb életbe vetett bizalmat.

A remény, amely békét hoz

Krisztus harmadik és egyben utolsó tanítása az, hogy képes elhatárolódni a tömegek egyetértésétől – fejtette ki Pasolini kapucinus atya, példaként hozva fel a János evangéliumában elbeszélt kenyér- és halszaporítás epizódját (6,14). Ez az esemény nagy lelkesedést vált ki a jelenlévőkből, Jézus mégis elhatárolódik tőle, egyedül félrevonul. Ugyanis ismeri az embereknek azt a belső törékenységét, hogy jelentéktelennek tartják magukat és hagyják, hogy mindenféle befolyások és befolyásolók, influenserek manipulálják őket. Ehelyett azzal az erőfeszítéssel kellene szembenézniük, hogy higgyenek önmagukban.  Jézus csak később tér vissza a tanítványokhoz, amikor a Galileai tengeren való átkelés közben elsodorja őket a vihar. Egy vihar rávilágít az ember minden félelmére és arra a képtelenségére, hogy felismerje a törékenységben rejlő erőt. Mégis, még a legsötétebb éjszakákban is Jézus a remény, amely soha nem csal meg, amely lecsendesíti a vihart és elhozza a békét – fejtette ki a remény szentévének nagyböjti elmélkedésében Pasolini kapucinus atya, a Pápai Ház szónoka.

A belső szabadság hordereje

Amikor Krisztus elmagyarázza a kenyér- és halszaporítás mély értelmét, vagyis egy olyan étel jelentését, amely az önátadás révén elvezet az örök élethez, tanítványai közül sokan elhagyják őt. „Jézus akkor megkérdezte a tizenkettőt”, a legközelebbi követőit: „Csak nem akartok ti is elmenni?” - idézte János evangéliumának szavait a Pápai Ház szónoka. Rámutatott, hogy Jézus kérdése nem gúnyolódó, vagy zsaroló, mert Őneki nincs szüksége megerősítésre ahhoz, hogy folytassa küldetését. Ellenkezőleg, kérdése egy olyan mély belső szabadság tükre, amely senki mástól, csak saját magától kéri vágyának árát.

Ne zárkózzunk be a fölösleges önelégültségbe

Pasolini kapucinus atya elmélkedésében utalt az evangéliumokban szereplő igemódokra, amelyeken belül fokozatos elmozdulás tapasztalható a felszólító módból a feltételes mód felé, hogy így a választás, a szabad és tudatos szeretet igénye kerüljön a középpontba. Az Úr valójában nem állítja, hogy követői mindig készek és hajlandóak teljesíteni az Ő akaratát. Éppen ellenkezőleg az aggasztja Őt, ha követői nem tudják szabadon kifejezni érzéseiket, és hasztalan önelégültségükbe zárkóznak, önmaguk és mások elvárásainak rabszolgáivá válnak. Ha viszont van bátorságunk őszintén kifejezni vágyainkat, akkor megnyílunk egy nagyobb élet előtt, és közelebb kerülünk Isten Országához. Mert az igazságnak és a szeretetnek nincs szüksége arra, hogy rákényszerítsék magukat az emberekre, hanem tudnak várni, hogy a dolgok megérlelődjenek teljes odaadásban és szabadságban. És Krisztus így üdvözíti a világot – zárta második nagyböjti elmélkedését Roberto Pasolini kapucinus atya, a Pápai Ház szónoka.

 

Forrás és fotó: vaticannews.va

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 19050333-1-41

(Bejárat a Piarista Gimnázium felől - Piarista utca 1., 5. emelet)

e-mail küldés

irodavezető: Knáb Judit CJ

titkár: Stomfai Zsófia

telefon: +36 20 423 8235

ügyeleti idő:
  minden munkanapon: 9-13 óra
 

kommunikációs munkatárs: Mészáros Anett

könyvelő: Sándor Krisztina

További munkatársak:

Goreczky Tamás – projekt koordinátor
Formanek Tamás – szociális intézményi tanácsadó
Dánielné Zelei Emese – irodai adminisztrátor
Dobszay Benedek OFM - EM szakmai vezető
dr. Kele Mária – EM projekt koordinátor
Stomfai Zsófia – EM képzési koordinátor
Pallaginé Cseri Sára – EM asszisztens
Füle Gábor – zarándoktábor projektvezető
Gáll Zsófia –  zarándoktábor szakmai vezető
Rezsabekné Ördög Szilvia – zarándoktábor asszisztens
 

 

Az MSZKI tevékenységeinek támogatására adományozott pénzbeli segítséget hálás köszönettel fogadjuk.

Az adományt az MSZKI 10700598-71004781-51100005 számú, CIB Bank Zrt. pénzintézetnél vezetett számlájára tudják utalni. (SWIFT: CIBHHUHB , IBAN: HU72 1070 0598 7100 4781 5110 0005)

A közlemény rovatban kérjük, tüntesse fel, hogy az MSZKI mely tevékenységét szeretné támogatni. (MSZKI munkája, Emberi Méltóság Stratégia, Zarándoktábor, Történeti kutatás, Szociális ellátás koordinációja)

Tájékoztatjuk, hogy az MSZKI nem minősül közhasznú szervezetnek, és az adományról belső egyházjogi személyként tudunk igazolást kiállítani.

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciái:

 

Magyarországi Rendfőnöknők Konferenciája (MRK)

elnöke: dr. Németh Emma SSS

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18064890-1-41

 

Férfi Szerzeteselöljárók Konferenciája (FSZK)

elnöke: Zsódi Viktor SP

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18849192-1-41